Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Έχει να κάνει με την αεροδυναμική και εμπλέκονται περίεργες έννοιες φυσικής στην εξήγησή του (που δε μπορώ να εξηγήσω απλά και ικανοποιητικά). Εν συντομία, με το σχηματισμό αυτό δημιουργείται μια δίνη (vortex) από το φτερούγισμα του μπροστινού πτηνού. Η δίνη αυτή είναι στην ουσία ένα “κύμα” σε σχήμα V, που κάνει πιο εύκολη την πτήση για όλα τα υπόλοιπα πτηνά σ’αυτόν τον σχηματισμό.
Οι λόγοι είναι πολλοί. Ο σημαντικότερος όμως αφορά στην εξοικονόμηση ενέργειας. Ο τρόπος με τον οποίο ο αέρας περνά από τα φτερά των πουλιών δημιουργεί μια αεροδυναμική ανυψωτική δύναμη πίσω από το καθένα, διευκολύνοντας τις πτητικές επιδόσεις. Γι’ αυτό κάθε πουλί πετά ελαφρώς ψηλότερα απ’ αυτό που προηγείται. Όσο δε πιο πίσω στο σμήνος πετά ένα πουλί, τόσο λιγότερη ενέργεια καταναλώνει.
Ένα πουλί που θα απομακρυνθεί από το σχηματισμό θα υποστεί μεγαλύτερη αντίσταση από τον αέρα. Έτσι, τα πουλιά καταφεύγουν αυτόματα εκεί που είναι ευκολότερη η πτήση.
Ακόμα και τα νεαρά πουλιά, που δεν εκπαιδεύτηκαν να πετούν σε σχηματισμό “V”, ανακαλύπτουν αμέσως τα πλεονεκτήματα. Και ο ενδιάμεσος χώρος που βρίσκεται στα δύο σκέλη του “V” θεωρείται πλεονεκτική θέση, αλλά το σμήνος δεν ανέχεται πουλιά που θα προσπαθήσουν να παρεισφρήσουν εκεί.
Οι μόνιμοι κρωγμοί και η συνεχής ανταλλαγή ηχητικών μηνυμάτων από τα πουλιά που βρίσκονται πίσω προς αυτά που προηγούνται θα πρέπει να ερμηνευθούν και ως ανάγκη εκδίωξης των λαθρεπιβατών.
Ένας άλλος λόγος που τα πουλιά πετούν σε σχηματισμό “V” είναι ο έλεγχος του ενός από το άλλο, καθώς η θέση κάθε πουλιού σε αυτόν αντιπροσωπεύει και την ιεραρχία της ομάδας. Έτσι, ο ισχυρότερος προηγείται.
Γάλλοι επιστήμονες το 2001 μέτρησαν τους καρδιακούς παλμούς πελεκάνων που είχαν εκπαιδευτεί να πετούν πίσω από ένα πλοίο ή ένα αεροπλάνο. Οι μετρήσεις κατέδειξαν ότι τα πουλιά σε σχηματισμό “V” καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια. Όπως διαπιστώθηκε, χτυπούσαν αραιότερα τις φτερούγες τους απολαμβάνοντας τον περισσότερο χρόνο την αιώρησή τους.
ScienceIllustrated.gr