Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Ο αυτοκράτορας Νέρωνας (Νέρων Κλαύδιος Καίσαρ Αύγουστος Γερμανικός (15 Δεκεμβρίου 37 μ.Χ. – 9 Ιουνίου 68 μ.Χ.)) υπήρξε αυτοκράτορας της Ρώμης κατά τα έτη 54 – 68 μ.Χ. Στον θρόνο ανέβηκε στις 13 Οκτωβρίου το 54, ύστερα από το θάνατο του θετού του πατέρα, Κλαύδιου. Σύμφωνα με φήμες και κάποιους ιστορικούς της εποχής του, το κύρος των οποίων σήμερα αμφισβητείται, το 64 μ.Χ. ο Νέρωνας έδωσε εντολή να βάλουν φωτιά στην Ρώμη. Τα κίνητρα αυτής του της κίνησης ήταν τρία. Το πρώτο ήταν ότι ήθελε να υποδείξει τους Χριστιανόυς ως υπαίτιους της πυρκαγίας και του εμπρησμού της πόλης, με στόχο να μεγαλώσει το μίσος των Ρωμαίων κατά αυτών, να μειώσει σημαντικά την δύναμη και τον αριθμό τους, που τότε αυξάνονταν, αλλά και να τους σκοτώσει (σταύρωμα), έχοντας κάποιο πρόσχημα. Το δεύτερό του κίνητρο υπαγορεύτηκε από την απληστία του, καθώς και από την ηγετική του μανία και αλαζονεία. Βάζοντας φωτιά στην Ρώμη κατάφερε να την ισοπεδώσει ολοκληρωτικά. Έτσι, λοιπόν, με το πρόσχημα της ανόρθωσης της πόλης, ο ίδιος ιδιοτικοποιήθηκε εκτάσεις γης που μέχρι τότε δε του άνηκαν και επιχείρησε να ανοικοδομήσει σ’αυτές το νέο του παλάτι (δεν πρόλαβε).Το τρίτο και τελευταίο του κίνητρο ήταν το γεγονός πως ήθελε να δώσει στην πόλη το όνομά του. Με αυτό τον τρόπο, με την καταστροφή της πρωτεύουσας της Ρωμαικής Αυτοκρατορίας, ο ίδιος θα λάμβανε την ευκαιρία να την ανοικοδομήσει, δίνοντας παράλληλα σε αυτή το όνομά του (Νερώνια).
Ο Νέρωνας
Στις 18 Ιούλη του 64 μ.Χ. κάηκε η Ρώμη. Εμπρηστής κατά την επίσημη εκδοχή ο Νέρωνας, που ήθελε να διασκεδάσει την πλήξη του και η επιθυμία του να ξαναχτίσει τη Ρώμη και να ευνοήσει τους φίλους του. Αυτή είναι η εκδοχή που καταγράφει η επίσημη Ιστορία, η χριστιανική εκδοχή, και από αυτή προκύπτει ο συμβολισμός του κακού και της φωτιάς στο πρόσωπο του Νέρωνα. Είναι όμως η αληθινή;
Οι μαρτυρίες ότι η πυρπόληση της Ρώμης έγινε στα πλαίσια προσπάθειας ανακτορικής ανατροπής του Νέρωνα από τον αρχισυνωμότη Σενέκα και ότι ο Νέρωνας κατά την πυρπόληση βρισκόταν στο Αντιο, δεν εμπόδισαν την κατάφωρη αντιστροφή των γεγονότων. Ο Νέρωνας ειδοποιήθηκε την τέταρτη μέρα όταν η φωτιά είχε κατακάψει το κέντρο της πόλης με τα φτωχόσπιτα και μόλις φτάνει στη Ρώμη πρωτοστατεί προσφέροντας κάθε βοήθεια προς τους πυροπαθείς.
Ο αιμοσταγής, αιμοδιψής και αιμοβόρος Νέρωνας, όπως τον έχει καταγράψει η χριστιανική Ιστορία, υπήρξε το ίνδαλμα των φτωχών ανθρώπων. Στη διάρκεια της αυτοκρατορίας του τείνει να καταργηθεί η θανατική ποινή, αφού όταν δεν μπορούσε να την ακυρώσει, παραχωρούσε τόσο μεγάλη αναβολή στην εκτέλεσή της που ο καταδικασμένος πέθαινε από φυσικά γεράματα. Οταν κάποτε του δώσανε να υπογράψει μια θανατική καταδίκη, είπε στους παραβρισκόμενους αξιωματούχους: «Αχ, γιατί μου έχετε μάθει να γράφω;». Με ένα από τα πρώτα του διατάγματα συμπλήρωσε την καθιερωμένη χορήγηση ψωμιού στο λαό με καθημερινά γεύματα και στη συνέχεια κατάργησε τα πολυτελή εστιατόρια των αριστοκρατών γιατί ήταν πρόκληση για τους φτωχούς. Πάταξε την αισχροκέρδεια και απαγόρευσε τις ανατιμήσεις στο σιτάρι και άλλα προϊόντα λαϊκής κατανάλωσης και θέσπισε το Δημόσιο Ταμείο Βοήθειας για τα λαϊκά στρώματα.
Επέβαλε μεγάλη φορολογία σε όσους τα έξοδα σε γλέντια και όργια ήταν μεγαλύτερα από τα έσοδα. Αψηφώντας τα συμφέροντα της ολιγαρχίας που θησαύριζε από τις θηριομαχίες και τους αγώνες των μονομάχων, τόλμησε και αντικατέστησε τους σκοτωμούς στην αρένα με αθλοπαιδιές και αγωνίσματα τέχνης και οργάνωσε στη Ρώμη αγώνες σύμφωνα με τους κανονισμούς των Ολυμπιακών Αγώνων. Γι’ αυτό εισέπραξε μία από τις σοβαρότερες καταγγελίες σε βάρος του, ότι «στερώντας από τους νέους τα αιμοβόρα θεάματα υπέσκαπτε το αξιόμαχο του στρατού». Θέσπισε τα λαϊκά θεάματα σε πλατείες και δρόμους, έχτισε ένα τεράστιο λαϊκό θέατρο και υποχρέωσε τα ιδιωτικά γυμναστήρια ν’ ανοίξουν τις πόρτες στο λαό. Ανεγέρθηκαν πάμπολλα δημόσια κτίρια, υδραγωγεία, σιντριβάνια και πάρκα. Τέλος, απαγόρευσε να έχουν οι δουλοκτήτες δικαίωμα ζωής και θανάτου πάνω στους δούλους και έδωσε δικαίωμα στους τελευταίους να μηνύουν τους κυρίους τους για κακοποίηση.
Το γιατί έγιναν άλλες 6 προσπάθειες ανατροπής του και γιατί ένας αυτοκράτορας μ’ αυτό το έργο καταγράφτηκε από την Ιστορία ως τέρας, δεν είναι δύσκολο να το καταλάβουμε.
Στα χρόνια του δεν έγινε κανένας επιθετικός πόλεμος και με την απόδοση της ελευθερίας σε προσαρτημένες περιοχές, η ολιγαρχία δέχτηκε ένα θανάσιμο κίνδυνο. Ασκεί την ευσπλαχνία και φιλανθρωπία πριν από τους άγιους του χριστιανισμού, αμφισβητεί και ανατρέπει τα προνόμια της πνευματικής και οικονομικής αριστοκρατίας.
Έτσι προκύπτουν και μερικές ερωτήσεις:
Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει αποκατασταθεί ο Νέρωνας; Ο απόστολος Παύλος τί ρόλο έπαιξε στο κάψιμο της Ρώμης; Τί σχέσεις είχε ο απόστολος Παύλος με τους συγκλητικούς; Για ποιο λόγο πήγε στην Ιβηρική που βρισκόταν ύπατος ο Γάλβας, ο οποίος και διαδέχτηκε τον Νέρωνα στην εξουσία;
Γιατί ειδοποιήθηκε ο Νέρωνας την 4η μέρα αφότου ξεκίνησαν οι φωτιές που έκαψαν τη Ρώμη; ποιοι έκλεισαν τα σύνορα μεταξύ Αντίου και Ρώμης; Γιατί ένας αυτοκράτορας θα έκαιγε το μισό παλάτι του; Γιατί πλήρωσε με δικά του έξοδα την αναστήλωση όλων των οικοδομημάτων που κάηκαν; Γιατί φιλοξένησε τους αστεγους της Ρώμης στο παλάτι του μέχρι να αποκαταστήσει ο ίδιος τις κατοικίες τους που κάηκαν; Τί σχέση είχε ο Σενέκας ο νεώτερος με τους συγκλητικούς;
Τέλος, σε ποιον άλλον αυτοκράτορα της Ρώμης, ο λαός στόλιζε με λουλούδια τον τάφο του ακόμα και 30 χρόνια μετά το θάνατό του;